<<<

Jeniferever - S/t (Vinyl 10")
Ua records

Jeniferever har sitt fotfäste i Uppsala och denna självbetitlade vinyl 10" är bandets debutsläpp. Och det förvånar mig. För efter bara en kort stund på skivtallriken kan jag konstatera att detta definitivt inte låter som en första skiva. Produktionen är suverän och soundet känns genomarbetat, smart och sitter även det som en smäck. Känns väl kanske inte helt vanligt att börja med att släppa en 10" för den delen heller.

Jeniferever skulle enkelt kunna kategoriseras som emo, en stämpel jag nog skulle trivas ganska fint med att sätta. Fast nog bör vi gå djupare än så, Jeniferever spelar nämligen emo som du aldrig hört den förut. Det emotionella finns alltid med i bilden men kompletteras friskt med lite rockigare och grungigare tendenser och visst, det låter väl inte så originellt, och det är det inte heller utan jag skulle enkelt kunna relatera till band som till exempel Cursive, Fireside och Plastic pride om jag så skulle vilja. Men det är trots det soundet som talar till Jeniferever's fördel, för de gör det tämligen eget, genomtänkt och snyggt som bara den. Sångaren Kristofer Jönson besitter en lika personlig och härlig röst som den Karl Larsson i Last days of april representerar och när man sedan adderar snygga riff och stråkarrangemang här och var kan ju resultatet inte bli annat än lyckat.

Skivan innehåller fem spår, alla av lika hög klass och jag har fortfarande inte riktigt kommit över att detta band består av tämligen okända ynglingar ifrån Uppsala eftersom jag tidigare i min enfaldighet gick och trodde att detta var ett amerikanskt band. Det är alltid lika kul med nya svenska kanonband och gillar du emocore i Fireside skolan så är denna stycke vinyl nog ett av de hetare tips jag kan ge dig för stunden.

/Daniel Pettersson