<<<

Jeniferever - Iris [Cd ep]
Om jag inte hade vetskapen att Jeniferever är placerade i Uppsala skulle jag sätta större delen av min förmögenhet på att bandet kom från USA. Vokalisten Kristofer Jönsons röst kan liknas vid Crisci i Appleseed cast fast med en liten feminimare touch. En annan röst (dock svensk) jag relaterar till är Mattias Friberg i Logh, speciellt i sista låten "White belt, black heart". Kristofer nästan viskar fram sången och uttalet är verkligen amerikanskt. Iris första låt är vackra "you only move twice". Sången smyger sig fram och man verkligen flyter med i ljudbilden, sakta men säkert byggs låten upp och plötsligt befinner man sig mitt i ett vackert stråkparti.

Min absoluta favorit på Iris är andra spåret "For the world is hollow and I have touched the sky". Det känns verkligen som bandet lever sig in i låten med varje lem, texten förmedlas som ett slag i magen. Gitarrerna skriker och tjuter och får fram toner som etsar sig fast i mitt inre. Monotona ackord matas i minutrar. Låten klockar in på prick tretton minuter och jag spelar genast om den igen.

När vi ändå pratar om minutrar kan nämnas att den här så kallade epn totalt ligger på hela 37 minuter och när jag gått igenom de fyra låtarna har jag inte känslan av att jag lysnnat på en ep, jag uppfattar det mer som jag just lyssnat igenom ett helt album. Jag har problem med att placera Jeniferever i något slags fack: emo, postrock, pop, vissa inslag av jazz; ja jag har inte en aning. Döm själva.

Tyvärr har jag aldrig haft chansen att se Jeniferever live; men efter Iris står det högt upp på min göra-snabbast-möjligast lista.

/Martin Willén